Dzisiaj jest: 3.12.2023, imieniny: Hilarego, Franciszki, Ksawery

Pożar samochodu elektrycznego w garażu podziemnym

Dodano: 5 miesięcy temu Czytane: 280
Ilość głosów:

Rozwiązania ogniochronnego zabezpieczenia obiektu Samochody elektryczne wciąż stanowią niewielki odsetek całego parku aut w Polsce, jednak ich liczba systematycznie wzrasta.

Pożar samochodu elektrycznego w garażu podziemnym

Dlatego niepokojące są doniesienia o pożarach aut. Pożarach aut, które są zasilane silnikami elektrycznymi. Ze względu na możliwy pożar takiego samochodu w garażu podziemnym, niektóre wspólnoty rozważają zakaz ich parkowania w tego typu miejscach, a nieliczne instytucje (np. Wody Park Warszawianka) już wprowadziły zakaz wjazdu. Tymczasem zabezpieczenie garażu podziemnego przed pożarem samochodu elektrycznego jest w pełni możliwe. Wystarczy zastosować odpowiednie materiały.

 

Pożar baterii w samochodach elektrycznych

Pożar samochodu elektrycznego w garażu podziemnym jest najpewniej tylko kwestią czasu. Rosnąca popularność aut zasilanych bateriami stawia więc nowe wymagania w zakresie ochrony przeciwpożarowej infrastruktury, w tym stacji ładowania i garaży, także podziemnych.

Największe ryzyko zapłonu baterii elektrycznej zachodzi podczas ładowania prądem stałym DC. To proces szybkiego ładowania, w którego trakcie dochodzi do wydzielania przez akumulatory dużej ilości ciepła. Jest to o tyle istotne, że w samochodach elektrycznych znajdują się baterie litowo-jonowe. Ich największą wadą jest duża wrażliwość na wysoką temperaturę.

Do niekontrolowanego samozapłonu może dojść po osiągnięciu przez ogniwa temperatury ponad 70 st. Celsjusza. Przyczyną pożaru auta elektrycznego na parkingu może być też uszkodzenie mechaniczne baterii. Pożar akumulatora jest szczególnie groźny, ponieważ baterii auta elektrycznego nie da się ugasić bez zastosowania specjalistycznych środków gaśniczych. Baterię należy schłodzić, po czym sam proces gaszenia przez strażaków trwa kilka godzin, a znane są przypadki ponownego samozapłonu nawet po kilkunastu godzinach. To wszystko w środowisku niosącym zagrożenie zatrucia szkodliwymi substancjami chemicznymi i porażenia prądem.

Sposoby zabezpieczenia ogniochronnego garaży podziemnych

Garaż podziemny po pożarze najczęściej nie nadaje się do użytku. Bardzo realne są bowiem odspojenia i pęknięcia betonu. Żeby pożar pojazdu elektrycznego nie doprowadził do katastrofy budowlanej, na parkingu podziemnym wymagane jest zastosowanie specjalnych materiałów i rozwiązań w zakresie skutecznej ochrony przeciwpożarowej.

W zabezpieczeniu garaży podziemnych przed pożarem pomagają płyty ogniochronne Promat, tj.:

●     Płyty ogniochronne PROMATECT®-H do zabezpieczenia stropów betonowych – samonośne płyty silikatowo-cementowe, o parametrach wytrzymałościowych zbliżonych do drewnianej sklejki i destrukcyjnym wpływie ognia dopiero przy temperaturze ok. 1500 st. Celsjusza. Dodatkowo to płyty wykazujące odporność na wilgoć, dlatego stanowią dobre zabezpieczenie stropu przed wielogodzinnym pożarem i na czas akcji gaśniczej.

●     Płyty ogniochronne PROMATECT®-L500 do zabezpieczenia ścian – lżejsze od płyt PROMATECT®-H, ale odporne na ogień, a przy tym cienkie i łatwe w obróbce.

Połączenie płyt PROMATECT®-H oraz PROMATECT®-L500 stanowi dobre zabezpieczenie obiektu na wypadek pożaru samochodu elektrycznego w garażu podziemnym. To również płyty dość cienkie, dlatego zajmują niewiele miejsca i mogą być zastosowane w każdym garażu, a nawet w miejscach przeznaczonych do ładowania aut na prąd.

Zabezpieczenie przewodów elektrycznych w kanałach kablowych

Istotne znaczenie ma również zabezpieczenie kabli elektrycznych. W tym celu należy:

●     Stosować przewody o odpowiedniej klasie reakcji na ogień – trudniejszy zapłon, łatwiejsze gaszenie.

●     Zabezpieczyć przewody kanałami kablowymi – tu doskonale sprawdzą się płyty ogniochronne PROMATECT®-L500, służące do wykonywania kanałów kablowych z wewnętrznym systemem zawiesi. Dzięki temu kanał opiera się wielogodzinnemu i intensywnemu działaniu ognia, natomiast kable przez wymagany czas zapewniają ciągłość dostawy energii.

Pożar samochodu elektrycznego w garażu podziemnym nie musi więc oznaczać katastrofy budowlanej. Zdecydowanie, trend ku elektryfikacji parku maszynowego stawia nowe wymagania przed inwestorami, ale infrastruktura – w tym parkingi podziemne – mogą być bezpieczne. Wówczas wykluczanie z nich aut elektrycznych nie musi mieć miejsca. W skutecznym zabezpieczaniu takich obiektów pomagają m.in. płyty ogniochronne, w tym płyty PROMATECT ® -H oraz PROMATECT-L500.

Źródło zdjęcia: Moto.pl

Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Jak nazywa się ten portal
Odpowiedź na powyższe pytanie: